تفاوت AHA و BHA در اسیدتراپی پوست
تفاوت AHA و BHA در اسیدتراپی پوست

در این بلاگ با عنوان تفاوت AHA و BHA در اسیدتراپی پوست به تمامی سوالات شما در مورد این دو اسید پاسخ داده می شود.


امروزه دو ترکیب اسیدی AHA (آلفاهیدروکسی اسید) و BHA (بتاهیدروکسی اسید) که به عنوان لایه ‌بردار برای از بین بردن سلول‌های مرده پوست کاربرد دارند در ساخت فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی بیشتر از هر زمان دیگری دیده می‌شوند و اغلب نیز با یکدیگر به کار می‌روند.


کاربرد АHA و BHA چیست ؟

به طور کلی، می‌توان گفت که АHA و BHA ، کار اصلی‌شان لایه‌برداری از پوست است. معمولا این دو اسید را در تولید محصولات مرتبط با پوست صورت، به کار می‌برند.این دو اسید، اسیدهای ملایمی هستند که کمک می‌کنند تا سلول‌ها و بافت‌های مرده روی پوست صورت یا هر جای دیگر از بدن، به آرامی از بین برود و جا برای سلول‌های تازه و جوان، باز شود. در نتیجه این لایه‌برداری ملایم، پوست جوان شده و طراوت و لطافتی بیشتر پیدا خواهد کرد.


جهت مشاهده محصولات اسیدتراپی موجود در فروشگاه ژاوین کلیک کنید.


تفاوت AHA و BHA در اسیدتراپی پوست

AHA چیست و چه کاربردی دارد؟

AHA در اصل همان آلفا هیدروکسی اسید است. این اسید، به نام اسید میوه نیز شناخته می‌شود؛ زیرا که در بسیاری از میوه‌ها مثل نیشکر، شکر، بادام و… نیز وجود دارد و منبعی برای استخراج آن، به شمار می‌روند.اگر بخواهیم به صورت تخصصی بگوییم، استفاده از این اسید باعث می‌شود که چسب بین سلولی، ضعیف شده و گاه از بین برود.


از جمله کاربردها و فواید AHA :

  • از بین بردن لک‌های پوستی
  • از بین بردن جوش و آکنه سطحی
  • از بین بردن خشکی و افزایش رطوبت پوست
  • تحریک فرایند کلاژن‌سازی در پوست
  • کاهش خطوط و چروک و چال‌های ریز پوست

BHA چیست و چه کاربردی دارد؟

BHA همان بتا هیدروکسی اسید است. این اسید نیز از منابع گیاهی تهیه می‌شود، با این تفاوت‌ که این بار به جای میوه، باید به سراغ پوسته درخت بید یا برگ سبز گیاهان رفت.این اسید نیز درست مثل آلفاهیدروکسی اسید، نوعی لایه‌بردار شیمیایی است، اما فرایند لایه‌برداری آن با نوع قبلی، متفاوت است.


این اسید، کراتین موجود در پوست را نرم کرده و تجزیه می‌کنید؛ سلول‌های کهنه، پیر و یا مرده پوست را نیز به همین شکل، پاکسازی می‌کند.قدرت این اسید در لایه‌برداری، از آلفا هیدروکسی اسید بیشتر است. برخلاف نوع قبلی، بتا هیدروکسی اسید به عمق پوست و لایه‌های زیرین نیز نفوذ می‌کند.


تفاوت AHA و BHA در اسیدتراپی پوست

از جمله خواص و فواید BHA :

  • جلوگیری از بسته شدن منافذ پوست و باز نگه داشتن آن‌ها
  • از بین بردن جوش و آکنه‌های وخیم‌تر
  • از بین بردن چربی اضافی پوست و کنترل چربی پوست
  • صاف کردن پوست و رفع چین و چروک‌های عمیق‌تر و…

AHA وBHA

روزانه به طور طبیعی مقداری از سلول های مرده پوست ما پاکسازی می‌شوند؛ اما در طول زمان و‌ در اثر افزایش سن و قرارگرفتن در معرض اشعه آفتاب این پروسه کندتر می‌شود و حتی ممکن است متوقف شود.


در نتیجه به تدریج پوست تیره، خشک، زبر، پوسته پوسته و منافذ پوست بزرگ تر می‌شوند، چین‌ و چروک پوست افزایش یافته و بافت‌ پوست انعطاف خود را از دست می‌دهد. برای جلوگیری از این فرآیند ناخوشایند باید به پوست کمک کرد تا فرآیند بازسازی طبیعی خود را حتی در طول شبانه روز دوباره به دست آورد.


AHA و BHA انواعی از اسیدهای هیدروکسی هستند که در محصولات مختلفی مانند پاک کننده های صورت، تونرها، مرطوب کننده ها، اسکراب ها، ماسک ها و پیلینگ های پوست می‌توان آنها را مشاهده کرد. هدف هر دوی این ترکیبات لایه برداری پوست است.


اما با توجه به میزان غلظت آنها در محصولات مربوطه، سلول های مرده سطح پوست از بین می‌روند و یا لایه خارجی پوست به طور کامل برداشته می‌شود. هر دو ترکیب روش هایی بسیار مؤثر برای لایه برداری عمیق پوست هستند و تفاوت آنها تنها در نحوه کاربردشان می‌باشد.


می توان گفت آلفاهیدروکسی اسید و بتاهیدروکسی اسید ترکیباتی هستند که می توانند دنیایی متفاوت برای پوست شما ایجاد کنند.


تفاوت AHA و BHA در اسیدتراپی پوست

تفاوت AHA و BHA :

AHA و BHA مخفف آلفا هیدروکسی اسید و بتا هیدروکسی اسید هستند. آنها هیدروکسی اسیدهایی هستند که برای مراقبت و درمان بیماری های پوستی همچون آکنه استفاده می شود. همچنین از این موارد برای بهبود ظاهر پوست در اهداف آرایشی بهره گیری خواهد شد.


رایج ترین انواع هیدروکسی اسیدها اسید گلیکولیک (AHA)، اسید لاکتیک (AHA) و سالیسیلیک اسید (BHA) هستند. این ترکیبات در محصولات مراقبت پوستی که برای درمان های پوستی همانند درمان آکنه یا بهبود کیفیت پوست شامل خواص ضد چروک، شفافیت پوست و … یافت می شوند.

انتخاب مناسب ترین محصول برای دریافت بهترین نتیجه چالش برانگیز است.


در این مقاله به بررسی تفاوت AHA و BHA پرداخته و خواص و عملکرد آنها بررسی خواهد شد.


  • غلظت :

اسیدهای AHA برای اینکه عملکرد مؤثری داشته باشند باید در غلظت حداقل 8 درصدی باشند. اما اسیدهای BHA تنها به غلظت حدود 2 درصد نیاز دارند.


  • منطقه عمل :

AHAها روی بیرونی ترین لایه های پوست و BHAها روی سطح و داخل منافذ پوست عمل می‌کنند.


  • میزان حلالیت :

اسیدهای AHA حلال در آب هستند بنابراین در آب حل می‌شوند. اسیدهای BHA حلال در چربی هستند؛ به این معنی که در چربی حل می‌شوند و می‌توانند از سبوم و غدد چربی پوست عبور کنند.


  • کاهش تولید چربی :

اسیدهای AHA تأثیری روی سبوم پوست ندارند. اما BHAها میتوانند با کم کردن سرعت تولید چربی پوست، چربی اضافی پوست را کاهش دهند.


  • پاکسازی و جلوگیری از آکنه، جوش های سرسیاه و منافذ مسدود شده پوست :

اگرچه هر دو نوع اسید در درمان آکنه های خفیف مؤثر هستند (از طریق از بین بردن سلول های مرده پوست)، BHAها روی لایه عمیق تری از پوست عمل می‌کند تا چربی به دام افتاده در منافذ را پاک و از مسدود شدن بیشتر منافذ جلوگیری کند. همچنین، با نرم کردن جوش های سرسیاه، درآوردن آنها را آسان تر می‌کند.


  • ایجاد تحریک :

هر اسیدی درصورت استفاده با غلظت ها و pH نادرست، می‌تواند پوست را خشک و تحریک نماید. اسیدهای AHA بیشتر با تحریک و ایجاد قرمزی و التهاب پوست در ارتباط هستند؛ اما اسیدهای BHA به دلیل داشتن مولکول‌های بزرگ تر کمتر منجر به تحریک پوست می‌شوند و دارای خواص ضدالتهابی هستند.


  • بستن منافذ :

منافذ پوست اگر از آلودگی ها پر شوند، بزرگتر به نظر می‌رسند. درحالی که اسیدهای AHA تأثیری روی منافذ ندارند، اسیدهای BHA با تمیز نگه داشتن منافذ، باعث کوچک شدن آنها می‌شوند.


  • حساسیت به نور :

اسیدهای AHA باعث افزایش حساسیت پوست به نور خورشید می‌شوند و پوست را در برابر آسیب ناشی از نور خورشید و پیری زودرس آسیب پذیر می‌سازند. درصورتی که استفاده از ضد آفتاب ضروری می‌باشد، اسیدهای BHA دارای مقداری اثرات محافظتی در برابر نور خورشید هستند.


مقایسه AHA و BHA

  • یک تفاوت AHA و BHA در این است که BHA مقاومت پوست در برابر آسیب ناشی از اشعه ماورابنفش را افزایش داده و اثرات ضد باکتری دارد.

اثرات ضد باکتری BHA آن را به ترکیب مناسبی برای محصولات آکنه تبدیل می کند.

  • تفاوت دیگر AHA و BHA در قدرت لایه برداری آنهاست.

قدرت لایه برداری گروه AHA بیشتر است که آن را برای ترمیم پوست آسیب دیده از آفتاب و بهبود اثرات پیری مناسب تر می کند. همچنین AHA ها بر روی تولید کلاژن و پروکلاژن موثر است. این موارد به ظاهر پیری پوست ناشی از آفتاب کمک می کند.


با توجه به اینکه AHA ها تهاجمی تر هستند باید در استفاده از آنها به دلیل احتمال حساسیت به نور آفتاب احتیاط کرد.


جهت تهیه این محصولات و دریافت اطلاعات بیشتر در فروشگاه بزرگ ژاوین کلیک کنید.


ژاوین
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]